Wrak F32.6 Helena

Wrak: F32.6
Nazwa: Helena
Jednostka: kecz, szkuta rewska
Okres powstania: rok 1872
Głębokość zalegania: 2
Odkrycie: 1969
Rozpoczęcie badań: 1969

Zdjęcia wraku


Opis stanowiska

Wrak F32.6 „Helena” to pozostałości po XIX/XX-wiecznej szkucie z Rewy o nazwie „Helena”, która zatonęła w marcu 1945 roku w wyniku działań wojennych Armii Radzickiej. Podczas inwentaryzacji stanowiska rozpoznano dębowy kadłub statku żaglowego o poszyciu karawelowym wyposażonego w silnik spalinowy. Wymiary wraka są następujące: dł. 13,5 metra, szer. 4,5 metra. Na konstrukcję jednostki składają się: gęsto rozmieszczone denniki, klepki poszycia, klepki szalunku wewnętrznego oraz nadstępka o dł. 8,4 metra. Zadokumentowano także wyposażenie w postaci windy poziomej oraz silnika spalinowego z kołem zamachowym o śr. 80 cm.

Na Zatoce Gdańskiej i Puckiej „Helena” transportowała głównie piasek, żwir, kamienie oraz torf. Wymiary statku były następujące: długość 15 m, szerokość 4,8 m, wysokość kadłuba 2,1 m.

więcej

Okoliczności odkrycia

Wrak zlokalizowano w 1969 roku w wodach Zatoki Puckiej na wysokości Osłonina. Wstępne prace, koordynowane przez Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku prowadzili miłośnicy archeologii podwodnej z sekcji płetwonurków jacht klubu morskiego „Kotwica” z Gdyni.

Lokalizacja

Obiekt zalega na głębokości 2,5 w odległości ok. 300 metrów od brzegu na pd. wsch. od wsi Osłonino.

Przebieg badań

Podczas prac na wraku w roku 1969 wykonano szkic stanowiska oraz pozyskano kilkanaście zabytków. Inwentaryzację stanowiska przeprowadzono w latach 2006 oraz 2017.

Chronologia

Pierwotnie statek zbudowano w 1872 roku przez szkutnika Kosha dla Józefa Budy. W 1895 roku właścicielem „Heleny” stał się Józef Długi z Rewy a w roku 1933 jego syn Klemens. W 1927 roku jednostkę przebudowano z jednomasztowca na dwumasztowy kecz. W roku 1936 na szkucie zainstalowano silnik spalinowy marki Deutz o mocy 20KM. Żaglowiec zatonął w marcu 1945 r. podczas działań wojennych Armii Radzieckiej.

Proweniencja

Jednostkę zbudowano i użytkowano na Pomorzu Gdańskim. Służyła głównie do obsługi lokalnych portów w rejonie zatoki Puckiej i Gdańskiej.

Zabytki z wraku

Podczas prac na wraku pozyskano kilkanaście zabytków m.in. lornetkę, kompas, bloki, jufersy oraz drewnianą tabliczkę z napisem „HELENA”.

    Zdjęcia z badań


    • Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
    • śladami średniowiecznych wraków
    • śladami średniowiecznych wraków

    Strona "Wirtualny Skansen Wraków Zatoki Gdańskiej" (www.wsw.nmm.pl) powstała w ramach projektu naukowo-badawczego "Wirtualny Skansen Wraków Zatoki Gdańskiej. Ewidencja i inwentaryzacja podwodnego dziedzictwa archeologicznego" współfinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.