Wrak F54.3 De Jonge Seerp (W-27) to pozostałości fryzyjskiego kofa, który zatonął w Zatoce Gdańskiej w roku 1791. Stanowisko zajmuje obszar ponad 2000 m2 i składa się z dennej części konstrukcji statku żaglowego oraz tzw. skupiska 1, znajdującego się w odległości ok. 40 metrów w kierunku połu...

więcej ...

Wrak F53.22 to pozostałości prawej burty statku z przełomu XIV i XV wieku. Fragment burty ma długość ponad 20 metrów i zbudowany jest metodą zakładkową; klepki poszycia łączone są na zakładkę za pomocą żelaznych nitów. W skład zachowanej konstrukcji wchodzą także wręgi, klepki szalunku w...

więcej ...

Wrak F53.3 (W-25) to pozostałości 3-masztowego żaglowca, zbudowanego z dębiny, o długości ponad 29 metrów i szerokości 9 metrów. Szacunkowa pojemność (nośność) jednostki wynosi najmniej 150 łasztów (300 ton). Wrak odbiega swym kształtem od najczęściej spotykanych podwodnych stanowisk arch...

więcej ...

Wrak F53.9 to pozostałości płaskodennego, bezmasztowego statku pomocniczego (lichtugi), używanego do żeglugi przybrzeżnej oraz komunikacji i przewozu towarów pomiędzy portem a statkami na redzie. W rzucie z góry wrak przedstawia się jako płaska konstrukcja drewniana o wrzecionowatym kształcie, sk...

więcej ...

Wrak F53.25 jest pozostałością części dennej statku żaglowego, zachowaną w postaci dębowej stępki o dł. 8 m, sosnowych i dębowych denników, sosnowych klepek poszycia o gr. 9 cm, klepek szalunku wewnętrznego o gr. 9 cm oraz uszkodzonej, masywnej, wieloelementowej nadstępki o długości ponad 8 m ...

więcej ...

Wrak F53.13 to pozostałości dennej części drewnianego żaglowca. Rozpoznano poszycie montowane na styk z klepek o grubości do 7 cm, gęsto rozmieszczone denniki oraz fragmentarycznie zachowane klepki szalunku wewnętrznego o grubości 6 cm. Wrak nie zawiera stępki oraz nadstępki, które zostały wyrwan...

więcej ...

Wrak F53.6 SOLEN (W-6) jest pozostałością po szwedzkim okręcie "Solen" (słońce), który zatonął 28 listopada 1627 roku w bitwie stoczonej na redzie Gdańska, zwanej Bitwą pod Oliwą. Był to galeon o długości ponad 30 metrów i nośności około 150 łasztów, zbudowany metodą karawelow...

więcej ...

Wrak F53.31 GŁAZIK to pozostałości niewielkiego statku żaglowego z pawężową rufą, o długości kilkunastu metrów, zbudowanego metodą zakładkową po roku 1831. Do budowy jednostki użyto drewna dębowego rosnącego na terenie Pomorza Gdańskiego. Statek zatoną na wysokości Gdyni Redłowa, w odl...

więcej ...

Wrak F53.14 PORTOWIEC jest pozostałością po dużym statku żaglowym, o długości co najmniej 30 metrów, zbudowanym z drewna dębowego. Szacunkowa ładowność jednostki to co najmniej 150 łasztów (300 ton). Statek zbudowano najprawdopodobniej w pierwszym dziesięcioleciu XIX wieku, na pewno po roku 180...

więcej ...

Wrak F53.30 SZKLANY to pozostałości po XVII-wiecznym statku handlowym zbudowanym z drewna dębowego metodą karawelową – klepki poszycia łączone na styk. Stanowisko zajmuje obszar o powierzchni 200 m2, o długości 25 m i szerokości ponad 7 m. Zachowała się głównie część denna konstrukcji. Rozp...

więcej ...

Wrak F53.4 LORELEY (W-23) to pozostałości po statku handlowym typu bark zbudowanym w Rostoku w roku 1863. Statek pływał pod banderą niemiecką, a jego portem macierzystym był Rostok. „Loreley” zbudowano z drewna dębowego, kadłub dodatkowo obity był w części podwodnej blachą cynkową, co zabez...

więcej ...

Wrak F53.27 PORCELANOWIEC (W-2) to pozostałości jednostki żaglowej o długości ponad 20 m, zbudowanej w I połowie XIX wieku z drewna świerkowego oraz sosnowego, rosnącego prawdopodobnie na terenach Gotlandii. Wrak stanowią wystające ponad piaszczyste dno, do wysokości 1,5 m, elementy drewnianej kons...

więcej ...

Wrak F53.5 (W-21) jest pozostałością statku żaglowego, najprawdopodobniej okrętu zbudowanego z drewna dębowego metodą karawelową (klepki poszycia łączone na styk). Zachowała się część denna jednostki z rejonu śródokręcia w postaci: nadstępki z gniazdem masztu, belkowych wzmocnień bocznych ...

więcej ...
  • Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
  • śladami średniowiecznych wraków
  • śladami średniowiecznych wraków

Strona "Wirtualny Skansen Wraków Zatoki Gdańskiej" (www.wsw.nmm.pl) powstała w ramach projektu naukowo-badawczego "Wirtualny Skansen Wraków Zatoki Gdańskiej. Ewidencja i inwentaryzacja podwodnego dziedzictwa archeologicznego" współfinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.